EGY ALFÖLDI EXPRESSZIONISTA

2019/08/27

 

Talán sosem fogjuk megtudni, hogy mikor, miként hatott az expresszionizmus Nagy István piktúrájára.

         Ha megtudjuk egyáltalán. Hiszen müncheni tanulmányai idején, nyolcszázkilencvennyolcban még jó, ha kamaszkorúak a majdani Die Brücke majdani nagyjai, tizenhárom évet kell még várni arra is, hogy a Der Blaue Reiter helyben jelentkezzen, és a későbbi bajai, kecskeméti, szentesi vándorfestő esztendők sem feltétlenül kedvezőek külföldi hatások felfogására és feldolgozására.

         És mégis, az érett festő képein indulat elnagyolta vastag feketék tartanak fegyelemben vörös ökröket legyőzhetetlenül zöld mezőkön, tépett, majdnem mindig tépett, vagy csupasz ágú fák emelik indulat telivé a tájat, és korántsem békés kékségek zuhannak a domboldat borító fehér hóra.

         Még a portrékban, ezekben a kíméletlenül valósághoz ragaszkodó jellemképekben is szenvedély, az igazság nyers szenvedélye sodorja tovább a mély realizmust; az öregasszonyok minden vonala ránc, a kucsmás parasztfej szinte acsarog, de fenséges.

         Ez expresszivitás. Egyedi és egyéni, mint a Tornyai képek Munkácsy-hagyományból kibuggyanó expresszivitása, mint Kosztának a saját impresszionizmusából felhevített expresszivitása. Nagy István titkát, forrását azonban addig nem tudjuk meg, amíg az alföldi realizmus hívőit zavarni fogja/nem érdekli az izmus-gyanú, amíg ugyanígy, az izmuskutatás figyelmi körén meg kívül (alább) esik az alföldi hagyomány.

 

     Nagy István: Sárga kendős kislány, 1917                     Nagy István: Cigány katona kitüntetéssel, 1917

 

      Nagy István: Téli táj (Palánkok), 1927 körül

 

     Nagy István: Fűkaszálók, 1927 körül

 

    Nagy István. Kieselbach. 2019. szeptember 18-ig.

 

                   Megjelent: Kieselbach Tamás (szerk.): Nagy István. Tisztaság. Tömörség. Transzcendencia. Kieselbach, h. n., é. n. [Budapest, 2019] 587. old.

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

 legutóbbi bejegyzések: 

November 13, 2019

October 30, 2019

October 15, 2019

August 14, 2019

Please reload

Please reload

© 2023 by The Artifact. Proudly created with Wix.com